BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 7, 2009

Zzzzzzzzzzzzzz............

Aku baru balik dari kenduri kahwin pakcik aku. Penat dan mengantuk rasanya. Sampai je rumah aku terus mandi dan start menulis. Aku terdiam sebentar, tiada ayat yang terkeluar dari kotak fikiran. Hmm..mmg aku penat. Malam tadi tak cukup tidur. Aku terjaga pukul 3 pagi dan aku tak dapat tidur hingga ke pagi. Sesuatu menggangu fikiran aku malam tadi hinggakan aku terlalu takut untuk melelapkan mata.

Aku gelisah. Aku berselimut tebal dari kaki hingga ke kepala. Panas tak payah cakap la. Jantungku berdebar semacam je. Aku baca doa dan ayat Kursi berkali-kali tapi aku tetap resah. Aku mengingatkan diri aku, jangan takutkan sesuatu lebih daripada kita takutkan Allah. Allah yang mencipta segalanya dan Dia sentiasa menguji keimanan kita. Hatiku sungguh tak tenang pada ketika itu. Penat kufikirkan apa yang patut ku buat. Aku pandang sekeliling bilik dalam keadaan samar-samar. Aku memang tutup lampau bila hendak tidur.

Ku gagahkan diri untuk bangun. “Awak kenapa?” adikku menyergah. Rupanya dia terperanjat melihat aku berdiri sambil memeluk selimut di tepi katilnya. Aku juga turut terkejut ditegur begitu. Aku baru hendak membuka mulut tapi dia lebih dulu bercakap. “Boleh tak Along tidur sebelah awak?” aku bertanya. “Ada apa?”tanyanya. “Takde pe lah,” aku berkata sambil terus merebahkan diri di sebelahnya. Waktu itu lebih kurang pukul 5.30 pagi.

Aku berasa tenang sedikit tapi masih lagi berselimut seperti sebelumnya. Tak lama lepas tu adikku memulakan bicara. Rupa-rupanya dia pun tak dapat tidur lena. Asyik terjaga je. Kami mula berbual hinggalah ke pagi. Lebih kurang pukul 7.30, barulah kami dapat tidur. Itupun tak lama. Mak masuk bilik dan suruh kami bersiap ke kenduri. Jadi malam ni, harap-harap dapatlah aku tidur dengan lena.

0 comments: