BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 4, 2010

Apa tugas siswa/siswi masa kini?

Sejak dua tiga menjak ni aku asyik berulang-alik ke library mencari bahan rujukan tuk tugasan yang diberikan lecturer. Bukan sikit-sikit buku dan maklumat yang perlu dicari..bertimbun. Aku jumpa jalan buntu. Dimana perlu dicari buku-buku tu semua dan apa aku nak buat dengan bukuk-buku yang bertimbun tu? Aku selak helaian buku tu tapi aku tak faham apa yang patut aku buat. Pening melihat buku yang dah penuh meja tapi aku tak bergerak membuat kerja. Perkara ni berulang untuk beberapa lama. Banyak kali jugak kukira. Akhirnya aku buat kerja lain dan bukan apa yang sepatutnya aku lakukan.

Dari situ aku sedar, aku lalai selama ini. Banyak perkara yang menghanyutkan aku. Aku tak baca apa yang penting untuk aku ketahui. Kerap kali di dalam kelas, lecturer menyuarakan kebimbangan dan kebengangannya terhadap pelajar. Aku akuinya. Tak semua pelajar di universiti melakukan tugasnya dengan 'sempurna'. Memang benar rutin harian pelajar pergi ke kelas, buat dan hantar assignment, jawab kuiz, test dan exam, tapi tak semua pelajar 'berisi'. Tak semua pelajar tau dan faham apa yang dipelajari di dalam kelas.

Pernah suatu ketika lecturer menegur di dalam kelas, "Economic students are very busy with activities. The semester is just started but Kulliyyah Economic is packed with activities. But, you don't know what's happening in our economy. How can you call yourself an economic student? Can somebody tell me about Malaysia Economic Stimulus Package?" Seluruh kelas terdiam. Ada sebabnya lecturer berkata begitu. Semester baru saja bermula tapi aktiviti terlalu banyak aktiviti dianjurkan. Jualan di sana-sini. Tapi bila buka bab ekonomi, semua membisu.

Di sinilah bermula tugas kita semua. Kita mesti mula mencari di mana kelemahan kita dan perbaiki. Aku merasakan perlu untuk kita membaca sesutu yang 'berat' dan melakukan sesuatu yang kritikal. Setiap dari kita ada bidang tersendiri untuk diterokai. Jadi, fikirkanlah dan mainkan peranan kita...

0 comments: